Wednesday, September 17, 2008

Pendidikan - MCKK Wajar dilihat berbeza

Raja Muda Perak, DYTM Raja Nazrin Shah telah menyampaikan titah yang sunguh indah dan begitu bermakna semasa menyempurnakan majlis Hari Ucapan dan Penyampaian Hadiah, Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK).

Secara ringkas, ucapan baginda menyentuh empat perkara pokok. Pertama, tentang wawasan dan iltizam baginda untuk terus melonjakkan kecemerlangan MCKK dan menjadikannya intitusi yang terbilang bukan sahaja di dalam negara tetapi di dunia. Kedua, mengenai masa depan pendidikan anak-anak Melayu agar mereka tidak menerima nasib malang di masa hadapan di negara sendiri. Ketiga, tentang kedudukan orang Melayu dalam senario politik semasa dan keempat, tentang keperluan untuk rakyat terus memahami dan mengiktiraf peranan institusi Raja-Raja Melayu.

Walaupun banyak yang boleh dibincangkan mengenai maksud ucapan baginda, namun yang ingin dikupas di sini hanya tentang hasrat baginda agar negara melihat kedudukan MCKK dari kaca mata berbeza berbanding institusi pendidikan yang lain.

Permintaan baginda ini adil dan tepat pada ketikanya. Tidak ada sekolah di negara ini yang mempunyai nilai sejarah yang begitu tinggi seperti MCKK.

Adil kerana MCKK memang bukan sebuah sekolah menengah berasrama penuh biasa, tetapi sekolah berasrama penuh yang pertama di negara ini. Penubuhannya pada tahun 1905 merupakan hasil kesepakatan dan kesungguhan empat orang Sultan negeri-negeri Melayu ketika itu, iaitu Sultan Idris Murshidul ‘Adzam Shah I dari negeri Perak, Sultan Alaidin Sulaiman Shah dari negeri Selangor, Yam Tuan Muhammad Shah dari Negeri Sembilan dan Sultan Ahmad Mu’adzam Shah dari negeri Pahang.

Biarpun tujuan asal penubuhan MCKK adalah untuk memberi pendidikan yang berkualiti kepada anak-anak raja dan golongan bangsawan Melayu ketika itu, namun selepas tahun 1947, ia telah dibuka untuk semua anak-anak Melayu yang cemerlang di dalam bidang akademik, kokurikulum dan sukan.

Dalam usianya yang telah melebihi 100 tahun, MCKK telah melahirkan ramai pemimpin dan tokoh dalam pelbagai bidang di dalam negara termasuk Menteri Pelajaran, Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein. Maka tidak menghairankan jika MCKK dimasyhurkan sebagai Institusi Warisan Bangsa dan Negara.

Permintaan baginda juga tepat pada masanya kerana ketika ini sitem pendidikan negara sedang bergerak ke arah pembaharuan. Dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) 2006 -2010, salah satu daripada dua pendekatan yang digunakan untuk merelisasikan PIPP, ialah usaha untuk melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan yang sudah bersedia agar ia dapat berada sebaris dengan institusi-institusi pendidikan bertaraf dunia.

Mungkin sebelum ini, sistem pendidikan negara lebih mengutamakan akses dan ekuiti di dalam pendidikan. Tujuannya baik, iaitu bagi merapatkan jurang pendidikan antara rakyat. Namun di dalam sistem pendidikan yang terlalu berpusat, ditambah pula dengan jumlah 10,000 buah sekolah yang perlu diawasi oleh KPM dan sebahagian daripadanya berada di luar bandar dan di kawasan pedalaman, usaha merapatkan jurang ini mengambil masa yang begitu lama dan masih belum selesai sehingga hari ini.

Sekolah-sekolah yang sudah sedia cemerlang seperti MCKK ini tidak boleh menunggu lagi. Dalam sistem berpusat yang cenderung menggunakan pendekatan satu saiz untuk semua, sekiranya kita terus membiarkan MCKK menunggu tanpa sebarang perhatian khusus, maka dikhuatiri lama-kelamaan MCKK akan menjadi semakin kurang bermaya seterusnya menjadi seperti sekolah-sekolah biasa.

Mujurlah ada pendekatan sekolah kluster yang membolehkan perhatian khusus diberikan kepada sekolah-sekolah yang cemerlang seperti MCKK ini. Melalui pendekatan ini, sekolah-sekolah yang bersedia akan diberi sokongan, program-program khusus dan dana bersesuaian bagi melonjakkan kecermelangannya.

Paling menarik adalah kuasa autonomi kepada pihak sekolah untuk memilih pelajar, guru dan tenaga pakar yang boleh membantu sekolah melonjakkan kecemerlangan dalam bidang tujahan khusus (niche areas) yang dipilih, termasuk dalam bidang sukan. Sekolah juga dibenarkan mewujudkan dan mengusruskan dana dan tabungan sekolah, pengambilan murid, menentukan kaedah pengajaran dan pembelajaran serta penilaian dan peperiksaan. Bagi tujuan menyokong program-program yang telah dirangka oleh sekolah, sebanyak RM 500,000 telah diperuntukkan oleh kerajaan.

Kita percaya, penawaran aliran tambahan selain aliran sains tulen, subjek tambahan dan program International Baccalaureate (IB) seperti yang dititah oleh Raja Muda Perak, selain dari tumpuan dalam bidang sukan tertentu akan mengembalikan kegemilangan MCKK seperti waktu dulu.

MCKK mempunyai semua ramuan yang ada untuk menjadi terbilang di dunia. Ia mendapat sokongan penuh daripada kerajaan. Ia juga diberi sokongan oleh Raja Muda negeri Perak, Lembaga Pengelola, Persatuan Ibu Bapa dan Guru dan persatuan bekas pelajarnya, MCOBA yang terdiri dari ramai pemimpin negara, orang kenamaan dan usahawan terkenal. Dengan tertubuhnya Yayasan MCKK dengan sasaran dana sebanyak RM 10 juta, kita percaya hasrat ini akan lebih cepat direalisasikan. Semoga segala hasrat ini dapat terlaksana lancar tanpa dilewatkan oleh sebarang kerenah birokrasi sistem pendidikan berpusat.

No comments:

Popular Posts